
Modermælkens sammensætning ændres, i takt med at barnet bliver ældre, og behovene for næringsstoffer forandrer sig.Foto: Colourbox.com
Modermælkserstatning eller
ammemælk?
Et barn har bedst af sin mors egen
mælk. Det er fordi, kvindemælk har en sammensætning af
næringsstoffer, mineraler, vitaminer, proteiner, enzymer, etc., der
præcist passer til barnets behov. I øvrigt ændres mælkens
sammensætning også i takt med, at barnet bliver ældre, og behovene
for næringsstoffer forandrer sig.
Modermælkserstatning baseres på komælk,
og den fremstilles så den ligner morens mælk mest muligt. Men en
fuldstændig efterligning er ikke mulig.
Forestiller man sig, at man giver
modermælkserstatning for at mindske indholdet af giftstoffer i
mælken, så giver man samtidig barnet en ikke-optimal sammensætning
af næringsstoffer, og barnet får heller ikke del i de antistoffer,
der er i modermælken, og som kan forebygge fx nogle
infektionssygdomme.
Giver man derimod barnet modermælk, så
får det ganske rigtigt mulighed for at få lidt flere giftstoffer i
mælken, men til gengæld får barnet så den optimale sammensætning af
næringsstoffer, mineraler, fedt, etc.
Sundhedsmyndighederne undersøger med
jævne mellemrum indholdet af giftstoffer i modermælken. Nogle
giftstoffer er der blevet meget mindre af (fx bly og insektgiften
DDT), mens der er målt højere koncentrationer af andre stoffer (fx
ftalater - der kan virke hormonforstyrrende).
På baggrund af analyserne har
sundhedsmyndighederne vurderet, at kvindemælk stadig er den bedste
ernæring til børn fra fødslen, og indtil barnet er ½ år. Man
undersøger ikke på tilsvarende måde indholdet af giftstoffer i
modermælkserstatninger, hvilket man kan undre sig over.
Der findes forskellige økologiske
modermælkserstatninger. Bl.a. fra HiPP og Holle.
Økologisk mælk kan beskytte småbørn mod eksem
Hollandske forskere offentliggør nye
sundhedsargumenter for økologisk mælk. Mødre, der drikker økologisk
mælk både under graviditeten, og mens de ammer, beskytter deres
småbørn mod den værste risiko for at udvikle børneeksem, astma og
andre allergiske sygdomme.
Det viser nye forskningsresultater fra
det hollandske Louis Bolk Institut i Mastricht, skriver avisen
Økologisk Jordbrug. Resultaterne af undersøgelsen er offentliggjort
i det seneste nummer af det anerkendte britiske tidsskrift for
ernæring, British Journal of Nutrition.
Børnene, der blev ammet af mødre, der
drak økologisk mælk, havde i undersøgelsen 36 procent lavere
forekomst af eksem, end gruppen, der indtog konventionelle
mælkeprodukter.
Også hvis børnene selv bliver ved med
at drikke økologisk mælk, når de ikke længere bliver ammet, kan det
tilsyneladende være med til at holde de allergiske reaktioner i ave
og give en vis immunitet, fremgår det af undersøgelsen. Flere
undersøgelser viser samstemmende, at økologisk mælk har et højere
indhold af E-vitaminer, sunde omega 3-fedtsyrer og
antioxidanter.